Als je net begint met ondernemen, is het lastig bij klanten aan tafel te komen. Althans dat zou je denken. Caroline Haan krijgt dit eenvoudig voor elkaar. Nog maar net begonnen met haar bedrijf, weet ze al direct te bereiken dat potentiële klanten hun deur spontaan voor haar openen. Sterker nog, zelfs de deur van hun kledingkast! Hoe doet ze dat? Met haar slimme blog: de Zomertour.

Via Linkedin stuitte ik op Caroline Haan. Ze deed een oproep aan vrouwelijke ondernemers: of ze in hun kledingkast mocht neuzen, voor een interview voor haar blog. Dat leek me leuk, want ik wilde graag Caroline ‘terug-interviewen’ over deze activiteit. Wat brengt deze oproep en actie haar? Nou, een boel, namelijk naamsbekendheid, reclame, klanten en nieuwe zakelijke mogelijkheden.

Personal branding + outfit = kloppend verhaal

Ooit studeerde ze arbeids- en organisatiepsychologie, was ze regiomanager in de retailbranche en dit jaar besloot Caroline iets voor zichzelf op te zetten. Ze volgde opleiding tot DressCoach en begon haar personal stylingbedrijf Your Style | ID met als doelgroep vrouwelijke ondernemers die werken als coach of trainer. Caroline helpt hen met het definiëren van een uiterlijk dat aansluit op hun personal branding.

slimme blog van Caroline Haan

Caroline Haan pakt bloggen strategisch aan.

“Je verhaal moet in alles kloppen, dus ook in je kleding en look. Ik kijk daarbij naar persoonlijkheid en wat iemand wil uitstralen als persoon én met zijn of haar bedrijf. Die persoonlijke uitstraling, draagt bij aan jouw succes als ondernemer. Als je dit op de juiste manier aanpakt, trek je ook echt de klanten aan die bij jou passen”.

Caroline werkt samen met ondernemers in workshops en met persoonlijk advies. Ze noemt zichzelf geen styliste. “Een styliste kijkt veelal alleen naar de buitenkant, naar wat goed of fout is en adviseert klanten richting een complete verandering. Ik kijk veel meer naar de persoon, het verhaal achter de ondernemer en het bedrijf en neem als uitgangspunt dat wat er al is. Jijzelf, jouw voorkeuren en wensen, je kledingkast, de kleding die je al hebt. Dat is het vertrekpunt.”

Interviewen met een slimme blog

Hoe begin je als kersverse ondernemer zonder bulk klanten? Door van de rustige zomer gebruik te maken en andere ondernemers te interviewen over ondernemerschap, personal branding en persoonlijke (kleding)stijl. Caroline noemt het haar Zomertour; een kijkje in de kledingkast van ondernemers. Na een oproepje via Linkedin reed ze zodoende heel Nederland door, van kledingkast tot kledingkast, zogezegd. Dat blijkt een slimme zet.

“Ten eerste spreken mensen met anderen over het feit dat ze door mij zijn geïnterviewd, dus dat levert mij mond-tot-mondreclame op. Maar ze doen dat ook op hun sociale media. Ze delen mijn interviewblog met hun vrienden en volgers. Ik krijg er zo veel nieuwe likes bij op mijn Facebook-pagina. Zo vergroot ik mijn naamsbekendheid.

Ook fijn: omdat de geïnterviewden mij ‘live’ hebben leren kennen, zijn ze sowieso geneigd ook andere posts van mij te liken en delen. Natuurlijk breng ik deze ondernemers ook weer onder de aandacht bij ondernemers uit mijn eigen netwerk en komen daar ook weer leuke contacten en samenwerkingen tot stand.”

“Daarnaast vraag ik aan alle geïnterviewden een naam van een andere ondernemer die ik zou kunnen benaderen. Zo bouw ik vanzelf een namenbestand op van mogelijk geïnteresseerden in hele verschillende netwerken.”

Zo kom je aan nieuwe business

Een andere mooie bijkomstigheid is dat er zelfs samenwerkingen uit de Zomertour voortkomen, zegt Caroline. “Ik zit bij andere ondernemers aan tafel, of sta met ze bij hun kledingkast en dan ontstaat ineens een leuk idee. Ik heb met een aantal van hen al over plannen gesproken over hoe we elkaar in business kunnen aanvullen. Verder doe ik extra ondernemingskennis op. Mensen vertellen over hun bedrijf en daar leer ik enorm veel van.”

De Zomertour houdt Caroline erin. Omdat het een succes is, maakt ze er buiten de zomerperiode een maandelijks terugkerend item. Mocht je interesse hebben in een van haar diensten of in een interview, kijk dan op haar site.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.