Fioen van Balgooi adviseert met haar bedrijf Refinity over eco-effectief textiel- en mode-ontwerpen. Zij vroeg me: “Hoe verdien je geld met expertise? Wat voor vormen kan ik gebruiken om kennis te brengen naast lezingen, workshops of trainingen? Ik weet van boeken, van vlogs en blogs, maar ik ben vooral benieuwd naar andere verdienmodellen om mijn kennis te uiten en ontwerpers te helpen.”

Mijn antwoord:

Je geeft aan dat je bepaalde middelen al kent. Niet elk middel is meteen een ‘moneymaker’. Het ene middel zet je in om een reputatie op te bouwen en klanten voor jouw diensten te interesseren. En: te zorgen dat je publiek opbouwt, doordat mensen jou bij anderen aanraden als expert. Dat heet ook wel: earned media. Dit valt onder pr en marketing.

Andere middelen zet je in om te verkopen, om jouw specifieke, waardevolle kennis aan te bieden aan je verschillende doelgroepen. In jouw geval ontwerpers, bedrijven, op duurzaamheid gerichte organisaties, studenten en opleidingsinstituten.

De eerste stap is onderzoek doen. Voor welke informatie die jij ‘bezit’, wil welke doelgroep echt betalen? Kortom: wat vindt een doelgroep ‘need to know’-informatie? En in wat voor vorm wil die doelgroep deze informatie ontvangen?

Ik geef hier een overzicht hoe je dat zou kunnen verdelen:

 

1. PR en marketing

Een blog of een vlog  met jouw kennis is vooral geschikt als pr/marketinginstrument: je laat ermee weten dat jij de expert bent met heel specifieke kennis. Steeds geef je heel kort wat informatie weg, in een mix van veel ‘nice to know’ en een beetje ‘need to know’. Daarmee verdien je dus niet op een directe manier geld, maar bouw je aan je reputatie. Via sociale media en je nieuwsbrief maak je geïnteresseerden op je blog/vlog attent en vraag je om deze door te sturen/tweeten/delen richting een andere geïnteresseerde. Zo breid je je publiek en potentiële klantenkring uit en vergroot je je status.

 

2. Marketing en sales

De informatie die je met je blogs opbouwt, kun je later bundelen in een (e)book of whitepaper – hier en daar aan te vullen met wat extra informatie. Of je verwerkt je informatie per thema in een terugkerend (betaald) e-magazine rondom bepaalde thema’s. Daarin is veel ruimte voor (bewegend) beeld en audio, zodat je zaken goed kunt visualiseren.

Zulke producten zou je voor een geldbedrag kunnen aanbieden. Misschien zelfs in abonnementsvorm. Het ligt er aan of het ‘need to know’-gehalte hoog genoeg is en jouw doelgroep echt die informatie nodig heeft om bijvoorbeeld hun vak beter uit te oefenen.

Toch kun je deze middelen ook als alleen een marketingtool zien. Dan verstuur je ze gratis, maar gericht aan precies die mensen die je als klant aan je wilt binden.

 

3. Sales

Geld willen mensen betalen voor informatie met een hoog ‘need-to-know’-gehalte.

Je kunt denken aan een eigen ‘school’ met o.a. betaalde e-courses. Giet je materie in een e-mailtraining die mensen kunnen afnemen. Zo’n e-course kun je klein houden, gericht op basiskennis, maar ook heel uitgebreid maken, met demonstratievideo’s, opdrachten, chatsessies, etc. En dan reik je uiteraard aan het eind een certificaat van jouw ‘school’ uit. Als je ambities nog verder gaan, kun je hierin zelfs samenwerking zoeken met een opleidingsinstituut: een ontwerpacademie, of zoiets als de LOI. En de aloude workshop voor een groep, in real life, werkt natuurlijk ook nog steeds.

Daarnaast zou je in je school webinars kunnen aanbieden tegen betaling. Bezoek voor inspiratie eens op donderdagen de gratis webinars van Freelunch (uiteenlopende onderwerpen voor professionals in een zakelijke setting). Een webinaroplossing die je zou kunnen inzetten is webinarjam: een add-on-tool voor Google Hangouts. Goede tips voor het opzetten van een webinar vind je bij Mike Agron @WebinarReady. Deze webinarproducer biedt een gratis e-book en info op zijn website.

Ook kun je lectures of adviestrajecten aanbieden bij bedrijven. Met jouw kennis zijn verschillende branches – dus niet alleen modeontwerpers – geholpen in het maken van keuzes voor bepaalde materialen. Denk aan architectenbureaus, projectinrichters, tapijt- en gordijnfabrikanten, retailers, horecabedrijven. Ook dit is een interessante doelgroep voor het regelmatig aanbieden van kennis zoals de genoemde whitepapers en magazines.

Verder kun je jezelf aanbieden als workshopleider of spreker bij congressen of symposia over duurzaamheid, ontwerpen, textiel, etc. Alles waar een logische link met jouw vakkennis te leggen is.

Daarnaast kun je op zoek gaan naar slimme samenwerkingsvormen met experts of organisaties die raakvlakken hebben met jouw vakgebied. Daarmee bouw je ook statuur op, en vergroot je de kans op betaalde opdrachten. Je kunt ook kijken of er met een partner is te werken aan een gezamenlijk informatiemiddel, zoals hierboven beschreven. Co-creatie dus.