Op de site van Familie van i schreef ik eerder deze blog over hashtags. Ik merkte dat de hashtag toch nog niet bij iedereen een volledig ingeburgerd begrip is, laat staan goed wordt gebruikt. Vandaar deze ‘explainatory’. 

Hashtags zijn voor ‘instappers’ op sociale media nog vaak een nieuw fenomeen. Voor die mensen schrijf ik deze basisblog. Ervaren gebruikers: lees ook even, jullie kunnen me vast aanvullen met interessante voorbeelden en toepassingen. Want hashtags zijn in de eerste plaats nuttig en leuk! Gebruik ze!

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een woord of woordcombinatie waar het leesteken # voor staat.

Voorbeeld: #appel

Voorwaarden:

Het hekje moet aan de eerste letter van het woord vaststaan.

Zet geen spatie of leesteken in het woord, want dan zie je alleen de eerste helft; dus geen #appel moes of #appel-moes maar #appelmoes.

Waar tref je hashtags aan?

In of onder berichten op sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram.

Op Facebook en Twitter gebruiken mensen er over het algemeen minder, maximaal 3. Op Instagram zie je vaak wel 20 hashtags.

Op Linkedin en Pinterest werken hashtags niet of niet goed.

Waarvoor gebruik je een hashtag?

Een hashtag is te beschouwen als een zoekterm. Zodra je een hashtag plaatst bij je bericht, kunnen mensen die deze zoekterm invoeren, jouw bericht vinden. Je plakt er dus een etiket op.

Kijk maar eens wat er gebeurt als je de hashtag #appel invoert in de zoekvensters op de sociale media Twitter, Facebook of Instagram of zelfs in Google.

Waarom gebruik je een hashtag?

Om verschillende redenen:

Omdat je gevonden wilt worden op een bepaald woord.
Voorbeeld: Je gaat een workshop appelmoes maken organiseren. Dan gebruik je #appelmoesworkshop of #appelmoesrecept of #appeloverschot. Of alle drie.

Omdat je aansluiting wilt bij anderen met eenzelfde interesse.
Voorbeeld #appelliefhebbers of #applelovers (op Instagram is het gewoon om Engelse termen te gebruiken).

Omdat je wilt meedoen met een trend.
Voorbeeld: kijk eens wat je ziet, als je zoekt op #fromwhereistand of #1jaarsamen

Omdat je wilt zien ‘wat er leeft’ in je branche.
Voorbeeld: met een hashtag als #interieurtrend of #fashiontrend krijg je vanzelf informatie over wat de trends zijn momenteel.

Omdat je aan marketing wilt doen.
Als je sociale media gebruikt voor zakelijke doeleinden, dan zijn hashtags essentieel om gevonden te worden door jouw doelgroep. Handig is om dan te onderzoeken wat collega’s en concurrenten doen met hashtags. En: welke hashtags je doelgroep gebruikt.

Omdat je in dialoog wilt.
Op Twitter is het heel gebruikelijk om chatsessies aan de hand van een eigen hashtag te organiseren. Voorbeeld: het Britse bloggersevenement Blogtacular heeft elke woensdagavond voorafgaand aan het evenement zelf een chatsessie met een eigen hashtag #blogtacular en elke week een ander thema. Deelnemers aan het evenement kunnen zo met elkaar en de organisatie chatten. Soms doet een expert mee. Zo ontstaat onderlinge interactie en de organisatie weet beter wat er leeft en… maakt iedereen warm voor de dag zelf. Zoek op Twitter eens op #twitterchat en je vindt vast inspiratie voor een eigen chat.

Omdat je antwoord op een vraag wilt.
Een van de beroemdste Nederlandse hashtags is #dtv. Dat staat voor Durf Te Vragen. Dus als je een antwoord zoekt, stel je je vraag, zet je deze hashtag erbij en waarschijnlijk krijg je van iemand antwoord op je vraag. Probeer maar eens.

Hoe gebruik je hashtags?

Hashtags gebruiken is iets wat je in de praktijk leert. Hoe?

Door goed op te letten hoe anderen ze gebruiken.
Door zelf eens wat te proberen.
Door hashtag-onderzoek te doen: tik eens wat in en kijk wat je treft.
Is er nog meer te vertellen over hashtags?

O zoveel!

Hashtags worden gebruikt door merken, organisaties, bedrijven, zelfstandigen. Ze verzinnen zelf een hashtag voor bijvoorbeeld een actie of wedstrijd. Kijk eens naar #LoveBrabantia of #Staatsbosbeheer_bloemenmuur of #Zeeman.

Sommige bloggers bedenken een idee en daarbij ook een hashtag en zo kan iets snel een ‘hype’ worden. Dat is bijvoorbeeld gebeurd met #plantsonpink
Er zijn hashtags die gebruikt worden door mensen met een bepaald beroep, zoals #entrepreneursofinstagram of bepaalde liefhebberij zoals #gardenersofinstagram. Je zou dit de gilde-hashtags kunnen noemen, of de hobby-hashtags.

Er zijn aparte hashtags die wereldwijd in zwang zijn, zoals #wanderlust voor reizigers.

Televisieprogramma’s hebben een hashtag, zoals #dwdd en #hhb, zodat kijkers kunnen meetwitteren en er zo heel snel is te volgen wat het publiek er allemaal van vindt.
Sinds Donald Trump in opspraak maakte met een foute opmerking over seksueel misbruik, is de hashtag #notokay binnen enkele dagen meer dan tien miljoen keer gebruikt. Vrouwen doen hun verhaal nadat Trump ‘pussygrabbing’ afdoet als ‘kleedkamerpraat’ (bron: de Volkskrant)

de #NoMakeUp-beweging wil de constante drang naar perfectie smoren: vrouwen fotograferen zich zonder make up en gebruiken bij het plaatsen van die foto deze hashtag, zangeres Alicia Keys is een van de boegbeelden.

En wat moet je nou gaan doen?

Lekker aan de slag met hashtags, laat je verrassen, experimenteer! Er kan niets misgaan.

 

Meer lezen? Deze 3 Engelstalige blogs geven wat verdieping en verder inzicht: