Hoe kom je steeds weer met leuke, boeiende content voor je publiek? Ik liet me inspireren door het twintig jaar oude boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’ van tijdschriftmaker Rob van Vuure (o.a. Viva, Libelle, Nieuwe Revu). Inmiddels is er in twee decennia flink wat veranderd met de komst van internet, maar wat nog steeds geldt, zijn de volgende ideeën om de aandacht van je lezerspubliek vast te houden.
Wat kan een content-mens anno ‘16 leren van een oude tijdschriftmaker uit ‘96?
In een voorjaarsvlaag van opruimwoede belandde ik ook bij mijn boekenplank met vakliteratuur. Daar stond het in 1996 door tijdschriftenman Rob van Vuure geschreven boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’. Wegdoen of niet? Hopeloos ouderwets? Indertijd had ik het als bladenmaker gretig gelezen, maar is dit boek nog relevant voor mijn vak nu?
Ik besloot het daarom te herlezen en ontdekte nog steeds geldende wenken en enkele opfrissers. Wel kreeg ik een terugwerkend ‘science fictiongevoel’, vanwege de totale afwezigheid van ‘internet’ in het boek. Klopt. Dat speelde in ‘96 geen of nog nauwelijks een rol in de publiekstijdschriftenwereld.
Maar wat kan een content-mens anno ‘15 leren van een oude tijdschriftmaker uit ‘96? Best nog wel wat. Met name op doelgroepdenken, onderwerpen zoeken en extra’s bieden. Ik heb het op een rijtje gezet (en het boek toch nog maar terug in de kast).
Onder andere: hoe je je doelgroep warm kunt houden voor je content.
Blijf je publiek verrassen
- Doe af en toe een aanbieding die aantrekkelijk oogt voor de gehele doelgroep. Ook als mensen er geen gebruik van maken. Het gaat om het GEVOEL dat deze aanbieding teweegbrengt (“Gut, wat leuk dat ze dat ook doen. Als ik de volgende keer tijd/budget hebt, doe ik mee!”). Het gaat er niet om dat ze boeken.
- Serveer eenmalig een heel ander type content. In 2015: een video, instructie, nieuw Pinterestboard, e-book. Bijvoorbeeld als er eens wat nieuws te vieren is, een jubileum of een duizendste volger, of een nieuwe dienst.
- Organiseer een evenement(je) zoals een lezing, workshop, dansavond, borrel, lunch, masterclass, wandeling, meet-up, chatsessie.
Content vroeger en nu
Bladenmakerstips uit 1996 vertaald naar Contenttips voor 2016:
- Tip uit 1996: Geef eens wat extra’s weg. Bij tijdschriften zitten soms cadeautjes als een mode-kammetje, mini-oorbellen of een soiree-sjaal (let op: volgens Rob van Vuure moet je dat schrijven met dit soort voorvoegsels, want dan betreft het niet zomaar een kammetje/oorbel/sjaal).
- Tip voor nu: Hoe zou je dat nu online aantrekkelijk kunnen invullen? Ja, met een e-book, of entree voor een evenement, film of webinar. Zijn er ook andere verrassingen te bedenken?
- Tip uit 1996: Bundel je tijdschrift met een ander tijdschrift en bied dat als ‘pakket’ aan.
- Tip voor nu: Bied samen met een ander medium of ondernemer content aan.