Een netwerkbijeenkomst. Je hebt je eerste indruk verzorgd (passend gekleed, tanden gepoetst), je hebt je mondelinge pitchpraat paraat (uw expertise in 3 zinnen ingestudeerd) en je hebt een visitekaartje, om nieuwe contacten te verleiden met uw verhaal.
Wat vertel je op die 9 x 6 centimeter?
Ik vind het vermelden van mailadres, website, telefoonnummer voldoende als je landelijk werkt en geen bezoek ontvangt, bijvoorbeeld voor wie thuis, bij klanten, of op verschillende locaties opereert.
Werk je vanuit een kantoor waar klanten komen, vermeld dan dat adres. Nog een reden om dat te doen: het schept een gevoel van nabijheid voor klanten in dezelfde regio.
Vergeten?
Laatst bezocht ik wat netwerkbijeenkomsten en kwam ik met visitekaartjes thuis. Toen ik die nader bekeek, was ik verbaasd over het ontbreken van vitale informatie op sommige exemplaren.
- Kaartje 1: Geen functie en bedrijfsnaam. Alleen persoonsnaam, telefoonnummer, mailadres en wat kernkwaliteiten. Wat is de bedoeling? Moet ik nu op internet gaan achterhalen wat deze ondernemer doet? Zeker voor contacten die in een veel later stadium nog eens door hun visitekaartjes bladeren, op zoek naar iemand voor een opdracht, is dit een waardeloos kaartje.
- Kaartje 2: Alle ingrediënten staan erop: bedrijfsnaam, slogan, uitleg over de bedrijfsactiviteit, website, mailadres, telefoonnummer, zelfs een portretje, maar… niet de naam van de ondernemer zelf. Vergeten?
- Kaartje 3: Alleen een voornaam. Bij nazoeken op de website: geen achternaam gevonden. Is dat een strategische keuze, van je voornaam een ‘merk’ maken? Kan ook lijken alsof iemand wat te verbergen heeft, plus: deze persoon is op Linkedin nauwelijks te vinden.
- Kaartje 4: Onleesbaar: iele witte letters vallen weg in een rood of lichtblauw vlak. Nauwelijks te lezen, zeker bij kunstlicht of door veertigplussers die een leesbril nog ontkennen.
- Kaartje 5: Een hele trits aan verschillende disciplines onder elkaar: deze ondernemer is een alleskunner (of: alleswiller?). Juist door die veelheid wordt onduidelijk waarvoor ik deze persoon het beste kan inschakelen. Tip: laat het ‘ik ben van alle markten thuis’-idee los en schaar je activiteiten onder 1 noemer.
De vaste ingrediënten voor een visitekaartje zijn wat mij betreft:
- Bedrijfsnaam
- Een korte, heldere omschrijving van de bedrijfsactiviteit en/of een slogan die duidelijk maakt waar je voor staat
- Naam van de ondernemer / werknemer (in laatste geval: ook een functieomschrijving)
- Mailadres
- Website
- Telefoonnummer
Extra:
- Bezoekadres
- Skype-adres
- Professionele pasfoto (dus geen kiekje). Werkt vooral bij beroepen met zeer persoonlijke dienstverlening, zoals een coach, schoonheidsspecialiste, masseuse, consultant, therapeut, accountant of makelaar
- (logo)verwijzing naar Linkedin, Facebook, etc.
- Luxe eco-dekbeddenmerk Yumeko heeft 1 mooi visitekaartje laten ontwerpen, vervolgens heeft elke werknemer zijn eigen (mooi strak vormgegeven) sticker met naam, functie en contactgegevens. Een chique en praktische manier van besparen op drukkosten en papier, en de steeds wisselende stagiair kan hiermee ook snel een visitekaartje krijgen.
- Medewerkers van PR-bureau De Wolven hebben een kaartje dat je met pen kunt invullen, dus als er eens een telefoonnummer verandert, is dat niet zo erg.
- Janine Dechesne heeft haar kaartje met enkele centimeters vergroot tot een flink rood vierkant. Dat valt lekker op, en past met een grote glimlach bij haar bedrijfsnaam: Bureau Sans Gêne.
- Susan Jans van financieel adviesbureau Loek heeft een langgerekt kaartje met een zebra. “Dat zorgt altijd voor een gesprek. ‘Hoezo een zebra?’ De exacte uitleg staat achterop het kaartje; het gaat erover dat zebra’s goed kunnen zien en horen en dat zebra’s symbool staan voor ‘veilig oversteken’. Gevolg is dat iedereen Susan later herkent: o ja, jij bent van de zebra!
- Bedrijf Festipi verkoopt opvouwbare tipi’s die je festivalbezoek tot een ware beleving maken. Het visitekaartje is een vouw-model van hun product.
Digitaal kaartje:
- Digitale business cards kun je maken op Magikjekaartje. Deze kaartjes worden vooral verspreid via Twitter.
- Een mooie tool is about.me. Daar is een ‘visitekaartje’ met profiel en tags aan te maken, om daarnaar vervolgens te verwijzen in voorbeeld een e-mailhandtekening of op papier. Voordeel is dat dit steeds digitaal is aan te passen.
Ook een bijzonder visitekaartje ontvangen of zelf een origineel kaartje?
Laat het me weten!
Wat een uitstekende tip over about.me. Meteen een kaartje aangemaakt. Dank je wel, Katja Staring!
Ha Anne, handig hè, en je kunt er ook nog interessante contacten op spotten.
Leuk artikel Katja! Zal ik je eens wat vertellen? Ik heb geen visitekaartjes. En toch heel veel leuke klanten. Op bijeenkomsten vraag ik interessante gesprekspartners om een kaartje. En vraag er gelijk bij of ze het leuk vinden om mijn gratis e-book te ontvangen. Dan zet ik ze op mijn mailinglijst en ben ik “in charge” van het contact. Dat vind ik prettiger dan afwachten wat de andere partij met mijn visitekaartje doet. Het levert overigens ook altijd een leuk gesprek op… “Heb jij geen visitekaartje????”.
Hartelijke groeten,
Nicolette
Ha Nicolette, dat is natuurlijk ook mogelijk, gewoon geen visitekaartje 😉 in jouw geval een strategische keuze en een manier om zelf actief aan zet te blijven. Wat doe je als een ander ook geen kaartje heeft? Direct mobiel linken via Linkedin?
Hai Katja,
Zelfs nu weet je me nog kritisch te houden! En te kijken naar mn visitekaartjes, mn bio’s, e.d. De vraag is en blijft altijd: wat wil je kwijt aan de ander? Welke gegevens heeft de ander van mij nodig? Een interessante materie, en dank je wel daarvoor 😉 Groetjes, Elwina
Ha Elwina, fijn dat ik je scherp houd 🙂 Heb je nog andere kwesties die ik onder de aandacht zou kunnen brengen, die je zelf opvallend vindt in de communicatie van anderen?
Hallo Katja,
Wat leuk dat ik een soort van inspiratie ben geweest voor je blog. En nog leuker dat ik hier de antwoorden vond die ik zocht op Twitter destijds 😉
Met hartelijke groet,
Jochem
Ha Jochem, ja, je was een goeie inspiratiebron, dus als je nog eens een vraag hebt: laat het weten!
Ik heb bij netwerkgelegenheden al heel wat visitekaartje in handen gekregen. Je zou je erover verbazen hoeveel er nog spelfouten hebben. Een extra item dat je kunt verwerken is een QR-code. Daarvoor moet je kaartje wel het juiste formaat hebben.