Een boodschap kan nog korter dan een traditionele tweet: met de komst van smartwatches, moet informatie in één zin worden gecomponeerd.
Binnenkort – zo is de voorspelling van tech-watchers – lopen vele consumenten met een slim horloge om de pols. Omdat het schermpje minimale afmetingen heeft, zal de informatie die er op wordt weergegeven kort en bondig zijn.
One sentence story
De New York Times experimenteert daarom nu met ‘één-zin-nieuws’. In een enkele zin moet de journalist een heel nieuwsbericht vatten, een zogeheten one sentence story. Dat schud je niet even uit de mouw, dat is flink puzzelen met de juiste woorden. Iets wat een taalvirtuoos best zal lukken. Op de smartwatch van Apple zijn 6 regels beschikbaar om creatief te schrijven (niet helemaal duidelijk hoeveel tekens dat zijn).
De website Persinnovatie van het Stimuleringsfonds voor de Pers citeert een Britse blog. Die laten Andrew Phelps, productmanager bij The New York Times, vertellen over hun werkwijze. Volgens hem is er geen stijlboek met ‘regels’, maar wordt er nu vooral geëxperimenteerd op ‘gevoel’. In elk geval bouwen de redacteuren de one-sentence-stories nu als volgt op:
- Meer info dan alleen normaal in een ‘kop (headline) staat
- Meer persoonlijke kijk op het nieuws
- Focus op een onderdeel van het complete nieuwsverhaal
- Geen sms-staccato, wel experimenterend met taalgebruik
- Soms aangevuld met een foto, illustratie, infographic of een lijstje
Zelf doen in 1 zin
Vooral voor taalliefhebbers onder de bloggers: ga eens ’n uitdaging aan en probeer een tijdje te bloggen in een one-sentence-story. Is dat te doen? In een serie wellicht? Of een persoonlijke challenge gedurende een week of maand? Een interessante blogvorm om over na te denken. En kan ook voor nieuwsbrieven interessant zijn.
En natuurlijk kun je ook een blog in enkele zinnen twitteren.
Heb je 1-zins-ervaring? Laat het hieronder weten!