Mijn websites zijn nooit af. Ik ben altijd aan het sleutelen. En dat moet ook, vindt Google. Op 18 april nam ik deel aan Google’s Digitale Werkplaats in Hilversum. ‘Dé plek waar u als ondernemer met ambitie het juiste gereedschap krijgt voor groei’. Ik kreeg er slimme hints van de zoekmachinegigant en stelde daarmee een actielijst samen. Hoofdtip: maak je site mobielvriendelijk. Nu!
Juist. En waar zit ‘m dat mobielvriendelijke allemaal in? Naast de techniek, of de uitstraling van je site, zit ‘m dat in je marketing en – tadaaa! – je content.
Uitgangspunt voor je site
Je dient je site te beschouwen als:
- Een fysieke winkel of kantoor: die moet aantrekkelijk ogen en praktisch zijn ingericht. En: een klant moet zich er welkom voelen.
- Een salesgesprek dat 24/7 duurt: “Je website is een verkoper die nooit slaapt”.
Het aloude marketingprincipe AIDA (attention, interest, desire, action) vertaalt Google naar See, Think, Do, Care, wat in het Nederlands verder wordt uitgelegd met de volgende termen:
- Interesse wekken: klanten naar je site krijgen
- Betrokken krijgen: klanten op je site houden
- Tot actie overgaan: klanten iets laten doen/kopen/bestellen/opvragen/downloaden, etc.
- Flow creëren: klanten laten terugkeren
Hoe doe je dat? Door te focussen op de bezoeker van je site.
Dat zit ‘m voor een deel in techniek.
- Zorg voor een site die mobiel optimaal werkt. Mobiele zoekopdrachten gaan eind dit jaar het aantal desktop-zoekopdrachten overstijgen. Dus de eerste interactie gaat via een mobieltje plaatsvinden. Is je site dan niet goed, dan haakt de bezoeker af.
- Zorg dat je site op een mobieltje ook de juiste informatie als eerste geeft: wat is de eerste indruk van je site als je die mobiel bekijkt? Op een desktop moest je ‘vroeger’ letten op wat je ziet boven The Fold; het gedeelte dat je in beeld krijgt zonder te hoeven scrollen. Maar hoe zit dat met een mobieltje? Dat is in feite dus het eerste wat je ziet op dat ene schermpje, plus wellicht nog 1 ‘duimswipe’
- Zorg dat mensen met de juiste zoekwoorden op je site komen en dat ze vervolgens op je site ook vinden wat ze zoeken. Dat heeft dus met vindbaarheid op Google te maken, maar ook met een zoekfunctie op je site
- Zorg dat je site snel laadt.
Verder houd je je bezoeker vast en laat je ‘m terugkeren door de inhoud op je website.
- Beantwoord de hoofdvraag: wat is het hoofddoel van je site? Is dat doel voor een bezoeker meteen duidelijk?
- Omschrijf een heldere waardepropositie. Waarom wil een bezoeker met jou zakendoen of jouw informatie zien? Herinner mensen voortdurend aan die waardepropositie, plaats ‘m op elke pagina. Houd ‘m dus kort en snel. Tip: benoem pijnpunten: wat los jij op? Waarom is je klant hier op het juiste adres? Onderbouw je waardepropositie met cijfers, testimonials, en: schets het ideale beeld: wat bereikt de klant als hij met je in zee gaat of je product/dienst afneemt?
- Maak op basis van je waardepropositie een duidelijke ‘call to action’ (oproep om iets te doen), zoals:
- Probeer gratis
- Maak nu een afspraak
- Bekijk meer op deze pagina
- Zoek een product
- Stop in je winkelwagen
- Selecteer een optie
- Boek een workshop
- Volg ons op Facebook/Pinterest/Twitter/Instagram
- Bedenk wat je subdoelen zijn en verzin daar ook zo’n call to action voor:
- Zet een product op je wensenlijst.
- Maak een account aan.
- Deel een product.
- Deel informatie.
- Neem contact op.
- Schrijf in voor de nieuwsbrief (tip: geef een reden tot inschrijven voor de nieuwsbrief: maak het voordeel duidelijk en noem eventueel het makkelijk uitschrijven of de frequentie).
- Boek een workshop.
- Lees de blog.
- Klik door naar onze sociale media (en ga die volgen).
- Download een pdf of e-boek.
- Lees de testimonials of reviews.
- Bekijk wat andere klanten kochten..
- Bekijk soortgelijke producten.
- Bekijk De Belangrijke Pagina (met de noodzakelijkste informatie).
- Maak duidelijke en kwalitatief goede afbeeldingen van je product, je dienst, jezelf. Dit heeft een snelle impact en maakt pagina’s goed ‘scanbaar’, zeker mobiel. Laat met beeld zien hoe je product wordt gebruikt, geef ideeën, of laat zien hoe leuk het is bij jou.
- Wees uitnodigend en gastvrij. Prikkel mensen om betrokken te blijven. Zorg daarom voor een goed gevulde website met aandacht voor de basis.
- Maak een duidelijk menu, op de plek waar mensen dat verwachten (uitvouwbaar voor mobiel).
- Laat het winkelmandje zien, zodat duidelijk is dat er iets afgerekend kan worden.
- Zorg voor een duidelijke contactpagina.
- Ben je fysiek te bezoeken? Waar? Maak een pagina met een adres of winkelzoeker.
- Gebruik Google Custom Search Engine, dan kun je ook zien waar mensen op zoeken.
- Zorg voor scanbare productpagina’s. Waar gaat dit over? Nodigt het uit tot lezen?
- Geef teasers van de belangrijkste producten en werkwijzen.
- Link op meerdere plekken naar belangrijkste content.
- Maak een ‘lees verder’ voor mensen die meer informatie nodig hebben.
- Laat gebruikers producten delen of opslaan, dus zorg voor sociale media-knoppen.
- Plaats duimvriendelijke buttons.
- Wees transparant. Mensen haken af op vaagheden als:
- Ingewikkeld bestelproces.
- Plotsklaps onverwachte afleverkosten/verzendkosten.
- Ontbrekende productinfo, zoals afmetingen, materiaalomschrijving of een fatsoenlijke detailfoto.
- Onduidelijkheid over veilig bestellen.
- Vragen die niet beantwoord worden.
Meer informatie over weboptimalisatie
a. Digitale werkplaats online
“De hele wereld is één muisklik van je verwijderd”, zegt directeur Google Benelux, Pim van der Feltz. “En daarom ben ik ben zo bijzonder enthousiast over deze tijd, binnenkort zijn er 5 miljard mensen online!” Die willen we allemaal graag bereiken als ondernemers. Daarom helpt Google. Van der Feltz wijst op de site https://digitalewerkplaats.withgoogle.com/ Daar kun je een gratis, op maat gemaakt lesplan krijgen als ondernemer. “In heel Europa is dit lesplan getest en je leert er alles over wat er bij online marketing komt kijken voor het MKB.”
Na aanmelding krijg je een hele set videolessen met vragen. Heb je de vragen goed beantwoord, dan ontvang je een badge. Na een hele set badges, krijg je een certificaat voor online marketing. Leuk hoor, maar zo’n certificaat is denk ik niet waarvoor je de lessen doorloopt. Je wilt gewoon optimaal resultaat met je site. De video’s hebben een frisse uitstraling. Ze zijn wel erg visueel. Een klein hand-out per les zou voor mij handig hebben gewerkt. En ikzelf? Liever hoor ik het live.
b. Verder lezen over het optimaliseren van je site
Boeiende aanvullende blogs van Emerce:
- Hoe 1 powerpagina je hele website doet meeprofiteren
- Nieuwe mobiele app van Google Analytics
- Contentmarketing met Google Analytics
En van Nu.nl Tech: