Tijdens bloggersevent Blogtacular ’15 sprak Zoe Pearson, marketingmanager van Pinterest UK. Ze gaf tips en trucs. En een mooi inzicht: “De inhoud op Pinterest is ‘evergreen’. Zet je een beeld op Pinterest, dan kan het eindeloos in verschillende contexten worden gedeeld en gedeeld en gedeeld. Forever.” 

Pinterest biedt dus a long time love affair, en is trouwer dan het vluchtige Facebook, Instagram of Twitter. En Pinterest heeft nogal wat veranderd in het beeldgebruik op internet. Iedereen kan er met digitale plaatjes een eigen droomwereld componeren. Er zijn meer dan 30 miljard (9 nullen) Pins en 750 miljoen (6 nullen) Boards, vertelde Zoe Pearson.

Nog even: wat Pinterest in basis is:

  1. Een internettool, met een mobiele app-versie.
  2. Daarmee kun je digitale plaatjes (Pins) verzamelen en rangschikken, dat doe je op Boards.
  3. Die Boards geef je zelf een thema.
  4. Kan verslavend zijn.
  5. Nogal een vrouwending.
  6. Zakelijk inzetbaar, wanneer je bij je producten of diensten beeld hebt, of kunt bedenken.

Ikzelf heb sinds 2012 een Pinterest-account als ‘laboratorium’ en ben enthousiast over het snel vinden van ideeën en die groeperen op een Board. Ook vind ik het een topmedium om bepaalde trends op te spotten. Daarnaast heb ik per ongeluk een aardig succesvol ‘evergreen’ Board gemaakt in 2013 waarvan de Pins maar blijven ge-re-Pind. Succesvol in de zin van: ik doe ongelooflijk weinig voor relatief veel resultaat.

Zoekmachine voor beeld

Marketingmanager Zoe Pearson noemt Pinterest een ‘visual discovery tool’. Pinterest is zodoende een alternatief voor Google op beeldgebied.

Het beeld op Pinterest is afkomstig van websites, apps, merken en bedrijven, maar ook van individuele gebruikers die hun eigen foto’s direct in Pinterest uploaden. De beelden verschijnen in feeds, op Boards en in zoekresultaten, zowel mobiel als op het internet. Iedere gebruiker volgt andere boards en accounts, dus iedereen ziet een andere feed (timeline).

Over het algemeen is het gebruikte beeld op Pinterest – net als op Instagram – fraaier van compositie en minder ‘huis-tuin-en-keuken’ dan op Facebook of Twitter.

Pinterest wordt volgens Zoe gebruikt om:

  • Te ontdekken.
  • Te bewaren.
  • Te doen.

Ik zou daaraan willen toevoegen:

  • Te dromen.

De meeste boards bevatten immers foto’s van indrukwekkende interieurs en kledingstijlen, doe-het-zelf-projecten en smakelijke gerechten, maar die gaan we dus never ever maken of aanschaffen. Dat zouden we willen, maar ons ontbreekt de ruimte, de tijd, het figuur, het geld of de talenten om dat te doen. Maar is het niet heerlijk ontspannen om ze lekker te Pinnen? Zo heb je het voor je gevoel toch een beetje uitgevoerd en in bezit allemaal. Quite mindful!

PinterestWat cijfers en weetjes van Zoe

  • Een gemiddelde Pin wordt 11 keer ‘ge-re-pind’.
  • Hoeveel volgers je hebt, is niet representatief voor je succes. Wel: het aantal re-Pins en likes.
  • Je mag een oneindige hoeveelheid Pins en Boards aanmaken.
  • De meeste content wordt gevonden via de zoekbalk en niet via een profielpagina: op ‘Pin-level’ dus.
  • Hashtags schijnen niet (meer) te werken in Pinterest. Ik vind dit vreemd, want vertegenwoordigt de hashtag niet juist ‘het nieuwe zoeken’ binnen een bepaalde tool? Voor mijn gevoel had Zoe daar een vage verklaring voor.

    Pinterest

    Elke lezer (Pinner) heeft z’n eigen interesses en zal een Pin zelf weer hergroeperen in een eigen context

 

Goeie Pin-tips van Zoe

  • Pin professioneel, gebruik dus aantrekkelijk, mooi, duidelijk beeld.
  • Maak inspirerende boards, dus richt je niet op producten, maar op de ‘wereld die je creëert of voor ogen hebt’. Het gaat in de eerste plaats om ideeën.
  • De tekst bij je eigen Pin-beeld moet praktische uitleg geven: wat zie je op dit plaatje en wat kun je ermee?
  • Verrijk je eigen Pins maximaal met informatie: prijs, beschikbaarheid, locatie, openingstijden, ingrediënten, etc. En niet te vergeten: koppel een website aan je beeld.
  • Gebruik termen waarop je publiek zoekt. Dat kan in het Engels of een andere taal. Hoe internationaal wil je gaan?
  • Bedenk hoe Pinners jouw beeld kunnen gebruiken: de ene Pinner zet een beeld van een blauwe trui op het Board ‘Sweater’, de ander op het Board ‘Breipatroon’, de derde op ‘Stoere Stijl’ en de vierde op het Board ‘Blue’.
  • Geef je Board extreem simpele titels, die aangeven waarover je board gaat. Dus niet: ‘I’m walking on sunshine’ maar: ‘Yellow Shoes’.
  • Op je Pin kun je linksboven zien door wie deze is geliked en naar welk Board ge-re-pind.
  • Richt je op seizoenen en hoogtepunten (Vaderdag, Pasen) en op hobby’s en interesses van mensen.
  • Zet een Pin it Button in je browser om makkelijk te kunnen pinnen als je wat op internet tegenkomt.
  • Promoot je ‘Pinterest Presence’: noem Pins en Boards in je profiel of prominent op je site, in je nieuwsbrief, in sociale media.
  • Pin regelmatig.

Nog wat handige links

Hema op PinterestPraktijkvoorbeeld 1: de Hema

In de HEMA hing een verrassende link in de schappen: de winkel verwijst op een kaartje naar Pinterest. Geinig om dat zo tussen de woonproducten te hangen.

De HEMA Wonen-pagina op Pinterest geeft een interessant overzicht van hoe je als bedrijf met dit beeldmedium kunt omgaan. Er staat wooninspiratie op, productinformatie tussendoor, maar ook verwijzingen naar blogartikelen over slaaptips en zelfmaakideeën op de HEMA-blog.

Op zich prijken er ‘maar’ 141 plaatjes op, dat is vrij weinig voor een bedrijf als HEMA, maar hé, je moet ergens beginnen.

Roodkapje dankzij Pinterest en YoutubePraktijkvoorbeeld 2: fondant kneden

Laatst kneedde ik voor het eerst iets van fondant, te weten Roodkapje, bestemd als pronkstuk op de verjaardagstaart van de 3-jarige Kato. Dit lukte mij louter en alleen dankzij Pinterest en Youtube.

Kato’s moeder is mijn vriendin S. Ze had me in allerijl opgetrommeld, want een Roodkapjestaart is echt een fantastisch origineel idee, maar bleek een driedaags werkproject. Een tikje ambitieus voor iemand met een fulltime baan. Zeker omdat er ook nog een Roodkapjesjurk genaaid moest worden. En morgen was het kind al jarig.

Op Pinterest had de mama voor mij een board met Roodkapjes van fondant en Roodkapjestaarten samengesteld. Daarnaast had ze op Youtube diverse filmpjes (zoals dit) gevonden waarin professionele fondantspecialisten tonen hoe je dat mierzoete, niet te hachelen spul in geinige figuurtjes verandert.

Praktijkvoorbeeld 3: pinnen op de sofa

Ik hoorde laatst van cursist Els dat ze ook aan Pinterest doet. Blijkt zij eigenhandig  in 8 maanden 19.000 pins te hebben verzameld, lekker ’s avonds, thuis op de bank, na een dag hard werken. Here you go.

Inmiddels heeft ze er vast al veel meer bijgepind.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.