Ga dit jaar eens Learning By Doing-ondernemen. Wat is dat LBD-ondernemen? Eerst doen. Dan pas denken…
In augustus droeg ik contentschool Familie van i over aan onderneemster Cindy Smit. Zij gaat het naar tillen naar the next level. Want het was een beetje een tijdrovend bedrijfsproject geworden. Dat begon vanuit LBD-ondernemen.
In 2014 richtte ik met mijn nicht Elise Roders deze nomadische school op, in eerste instantie om zzp’ers te vertellen over bloggen. Het begon als ‘een leuk ideetje’, maar groeide uit tot een concept met workshops video, sociale media, animatie, fotografie, Instagram, SEO… Gegeven door verschillende trainers. Aan tientallen cursisten en vele bedrijven.
Het is een mooi uitvloeisel van Learning By Doing-ondernemen: eerst doen, dan denken. Ik heb ook wel eens dingen op deze manier ondernomen, die ik uiteindelijk niet heb voortgezet. Maar altijd pakt dat LBD’en goed uit. Want: je leert ervan. Onschatbaar veel zelfs.
Hoe gaan LBD-ondernemen te werk?
- Er is een leuk idee, of er komt iemand voorbij met een goed plan. Het triggert. Je denkt kort na en luistert naar je onderbuikgevoel. Niet te lang.
- Je gaan het uitvoeren. Je maakt een draaiboek, benadert at mensen en je begint.
- Gedurende het project ontdek je wat er werkt, wat er beter kan, en hoe je het een volgende keer beter kunt aanpakken. Je zet alles op alles om dat idee tot uitvoering te brengen en let goed op wat er allemaal gebeurt, wat erbij komt kijken, wat er nodig is, wie welke vaardigheden bezit, welke mensen er echt goed bij passen, welke klanten erop aanslaan.
- Je ‘bestudeert de effecten op onze bedrijfsvoering’. Dat klinkt heerlijk corporate, maar je denkt dus helder na over: wat leverde het op. In geld, in mensen, in kennis, in lol, in mond-tot-mondreclame, in nieuwe diensten, producten of leverde het juist de wetenschap op dat je deze richting niet verder moet inslaan?
Het denkwerk doe je dus niet extreem gedegen van tevoren, maar tijdens en achteraf. Je wikt en weegt kort. Je emmert dus niet een jaar over een strategische insteek, en of het nou wel zo’n goed idee is. Je doet geen uitgebreid marktonderzoek vooraf; het project IS het marktonderzoek.
Ondernemen is nog altijd: doen
Ik denk dat je in deze tijd op deze manier moet ondernemen. Natuurlijk hoef je niet elke wilde gedachte direct om te zetten in een groots en tijdrovend project, maar ik zou iedere ondernemer, ieder bedrijf en iedere organisatie aanraden om elk jaar minstens één goed idee gewoon eens uit te proberen. Want, eh, ben je zo niet ooit begonnen? Is ondernemen tenslotte niet altijd ‘gewoon doen’? Soms vergeet je dat nog wel eens.
Ten eerste leer je enorm veel over je product, je dienst, je branche, je klanten, je werknemers, je leveranciers, je partners. En over jezelf, je bedrijf.
Ten tweede krijg je een nieuwe flow, nieuwe energie, vaak ook een nieuw netwerk, zelfs nieuwe klanten en vooral: een frisse kijk op de zaak. En die is nodig om in deze tijden mee te kunnen blijven transformeren.
Probeer het eens, dat LBD’en. En als je advies nodig hebt over een ‘wild plan’, mail me.