Ik deed afgelopen week mee met het fotoproject Synchroonkijken van fotografe Else Kramer. Idee: van 18-25 mei elke ochtend een foto-opdracht van Else in je mailbox.

Maar waarom is zoiets leuk? De lol zit ‘m in: de hele dag goed kijken met een thema in je hoofd, in de wetenschap dat zo’n 3300 mensen met jou hetzelfde doen en allemaal wat anders zien.

Dus op zoek naar het mooiste plaatje met als thema ‘licht’, ‘stippen’, ‘snelheid’ of ‘rood’, komt iedereen met een totaal ander beeld. Of: eenzelfde concept. En ook is het: samen lachen, want tijdens het Eurovisie Songfestival zagen de synchroonkijkende Twitteraars voortdurend stippen in het decor, want daar hadden we met z’n allen de hele dag al zo alert op gefocust.

Het lukte mij elke dag een draai aan het thema te geven, maar soms moest het wel ‘gauw gauw’ even tussendoor.

Mensen mobiliseren en slimme schijnwerper

Ik vond #synchroonkijken vooral een schitterend voorbeeld van hoe je sociale media kunt inzetten om een zwik mensen te mobiliseren en de schijnwerpers heel casual op je eigen bedrijf te zetten, zoals Else doet.

Het leent zich naar mijn idee voor nog meer, om er wat verder mee te creëren. Wat kun je met al die foto’s en deelnemers nog doen?

Else had een aantal vrijwilligers geronseld die de hele dag alle hashtags #synchroonkijken afschuimden op Twitter, Instagram en Facebook om de bijbehorende foto’s te pinnen op Pinterest. Kijk hier wat zij verzamelden:

 

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.