Ik ken veel ondernemers die ergens extreem kundig in zijn. Ze verstaan hun vak meer dan uitstekend. Ze weten ontzettend veel van alle aspecten af. Ze kunnen mij er ook heel lang over vertellen, en ik vind dat ook altijd interessante verhalen. Maar zodra ik zeg dat ze zichzelf aan ‘de wereld’ zouden moeten laten zien, slaan ze dicht. Dat is de drempelvrees van de ambachtsman. Ondertussen staan andere ‘mindere goden’ goede sier te maken en krijgen die klanten, werk en glorie. Tijd voor actie. Want… is mijn stelling: je bent pas écht een meester in je vak, als je je vakmanschap ook durft te laten zien.

Je hebt jaren gewijd aan studie en je theoretische achtergrond, je hebt méér dan de benodigde 10.000 vlieguren gemaakt in de praktijk. Je hebt ook al best wat klanten binnengehaald en die zijn meer dan goed geholpen. Ze verwijzen ook naar je door. Maar vervolgens stokt het toch qua uitbreiding van je klantenkring.

Waarom? Omdat je het akelig vindt om reclame voor je diensten en kunde te maken. Omdat je het doodeng vindt om tegen iemand te zeggen dat je ergens goed in bent. Omdat je je bezwaard voelt dat je best ergens verstand van hebt (want is dat wel zo? heb je niet nog een training nodig?). Omdat je ‘sociale media’ niks vindt. Omdat je onhandig bent met ‘digitale dingen’. Omdat je geen vlotte spreker bent.

Omdat?

Er zijn vele redenen.

Ondertussen zit jij stilletjes te wachten tot er een klant komt die ruikt dat je een topper bent. Maar zie je tot je grote ergernis dat vakgenoten – veel minder goed dan jij – reclame maken voor zichzelf en jouw vak en vervolgens een podium en klanten krijgen. Dat doen ze met flink wat geroeptoeter en ook een dosis borstklopperij.

“Dat nooit”, huiver jij.

Dat is dus contraproductief gedrag. Dat is jezelf keihard tegenwerken.

Heb je alle energie gestoken om een meester te worden, maar neem je niet die laatste, belangrijkste stap: jezelf verbinden met de wereld.

Want dat is het. Je bent pas een echte meester als je je vakmanschap laat zien.

Jij kunt iets waar mensen wat aan hebben. Waar je mensen mee kunt helpen. Waar de wereld dus beter van wordt. Dan is het wel de bedoeling dat je een serieuze handreiking doet, door op z’n minst zichtbaar te zijn en echt bereikbaar te worden.

En dat kan op een manier die bij jou past. Uitbundig schreeuwen en de hele dag artikelen en wervende advertenties posten op alle sociale media, dat mag je achterwege laten. Vertellen over je vak, jouw visie, jouw oplossingen, jouw type klanten, jouw tools, tips en trucs, jouw aanbevelingen, dat is iets wat je prima op jouw manier kunt doen. In de juiste dosering, op de juiste kanalen, op de wijze die bij jou past, en met nog wat digitale handigheidjes die je in deze wereld van 2017 nou eenmaal nodig hebt om contact met de buitenwereld te leggen.

Word een echte meester en deel je kennis. En vertel mensen duidelijk waarmee je ze kunt helpen. Zodat ze je horen. Zodat ze je vakmanschap komen ervaren. Dat ben je verplicht aan je ambacht.

Wat houdt jou tegen om je meesterschap te voltooien? Ik ben er echt heel benieuwd naar.