Blog? Pfff… Meerdere mensen zuchten: “Joh, ik heb geen tijd voor al dat geblog, het bijhouden van mijn website en al die sociale media. Moet dat echt?”
Niets moet, uiteraard. Maar je ‘online presence’ goed verzorgen is in feite net zo noodzakelijk als je boekhouding doen.
Klanten beoordelen je steeds vaker op je aanwezigheid op internet. Dat is anno nu je eerste – of tweede – indruk.
Ben je wel goed?
Als je iemand hebt ontmoet, surf je later naar z’n website, Linkedin-profiel of Facebook-account. En dan beoordeel je iemands kwaliteit op wat je dan te zien krijgt. Als je dan ontdekt dat iemand zijn laatste update heeft geplaatst op 12 februari 2015, ontstaat toch een bepaald beeld.
Wanneer je ziet dat die website een nieuwspagina heeft en dat het laatste nieuwtje dateert van eind vorig jaar, idem. Staat er ‘blog’ in een menu, en is die pagina leeg (of staat er: “hier komt een blog”) of oninteressant, hmmm…
Blijf in beeld
Zorg dat je je ‘verhaal’ goed neerzet. Van plaatje tot praatje tot portret en profiel. Dat je geregeld wat echt interessants vertelt over je organisatie, je vak en je expertise (gedoseerd graag!).
Dat kan in een blog, vlog of fotoblog (plog) die je vervolgens via je sociale media verspreidt, daar waar je doelgroep zit.
Enigszins strategisch
En hou zoiets enigszins strategisch en planmatig vol, dus met een bepaald idee en wat dwingende deadlines. En kom niet met: “ik weet niet waarover ik moet schrijven”. Joh, het is toch je vak? Daar valt toch altijd veel over te vertellen en nieuws over te melden aan anderen, die er altijd minder vanaf weten?
Dan word je gehoord, blijf je in beeld, en zullen mensen aan je denken zodra ze je nodig hebben. Je blijft op het netvlies.
Oja: een beetje doseren graag, zeven blogs per week hoeft echt niet.
Zo creëer je ‘brand awareness’
Bloggen, vloggen of ploggen en dat dele via sociale media, is inmiddels het belangrijkste middel om publiek te bereiken. Het gaat hen om relaties opbouwen, loyalere klanten kweken.
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit je marketing en bovendien een van de makkelijkste en goedkoopste manieren om publiek te bereiken. En er zijn zoveel vormen en kanalen, er is er altijd wel eentje te vinden die past bij jou en je doelgroep.
Heb geduld met je blog
En dit traject, gaat niet over 1 nacht ijs. Wees standvastig en geduldig.
Maar als je klanten, doelgroep of publiek je zo langzaamaan weten te vinden, en je informatie en expertise interessant vinden, dan zijn ze er ook heel makkelijk in dat weer doorgeven aan anderen, iets wat nu met de sociale media ook steeds makkelijker is: delen, liken, sharen, retweeten, favoriten. En zo komen er nog meer potentiële klanten of geïnteresseerden op je pad. En kom je er ook achter wat ze graag van je horen.
En dan merk je dat het beheersen en beheren van je website, blog en sociale media, dus leuk en belangrijk is.