De hippe ecologische, biologische supermarkt Marqt biedt klanten de gelegenheid om suggesties, vragen en verbeteringen door te geven via een prikbord. Goed idee. Dat op verdere ideeën brengt.
Zo’n prikbord is een slim en toegankelijk klantenservice-middel voor een zaak met klanten die verantwoorde voeding belangrijk vinden. Alerte en betrokken consumenten, die graag opbouwende kritiek geven. Waar je als bedrijf wat van kunt leren. En ook wat mee moet.
In de vestiging aan de Amserdamse Haarlemmerstraat zag ik dat het bord vol hing met vragen en opmerkingen als:
- Waarom worden er geen calorieën vermeld op sommige producten?
- Ik mis een tassenbol
- Kunnen jullie edamame in het assortiment opnemen?
- Kan de verpakking van de granola milieuvriendelijker?
Uiteenlopende opmerkingen. Jammer is echter, dat er onder veel van dit soort vragen een medewerkster (aan het ronde handschrift te zien) steeds schrijft: “we zullen het doorgeven.” Dat is toch een beetje een dooddoener. Wellicht is het een idee om op een ander bord te laten zien wat er met vorige vragen is gedaan; dat de opmerkingen effect hebben gehad.
Je zou zelfs in je andere eigen mediakanalen (van Twitter tot Instagram tot nieuwsbrief, etc.) de opmerkingen verder kunnen inzetten: “We kregen een vraag van Anne Jansen uit Den Haag of er ook Crunchy Muesli Cranberry & Apple in het assortiment kon worden opgenomen. Hoera! Vanaf vandaag is het zover!” EN: overhandig het eerste pak aan Anne Jansen: leuk fotomomentje! Dat Anne vervolgens kan delen op Facebook, etc.
OF: houd een poll onder klanten, met een toptien van productvragen: welk product willen zij dat er de komende maand als testproduct in de winkel komt? En als het testproduct genoeg werd gekocht, gaat het voortaan mee in het vaste assortiment. Met dank aan ‘Anne Jansen’.
Hoe kunt u met uw betrokken klanten converseren, en met dat contact uw voordeel doen?