Ketel 1 uit Schiedam, jenever gestookt in een distilleerderij die is opgericht in 1691, is sinds de jaren negentig de buitenlandse markt aan het veroveren onder de naam Ketel One Vodka. Het merk organiseerde onlangs in Londen ‘Creative Talks’ voor de hippere, hoger opgeleide fijnproever: de intellectueel, of de creatief. Immers: drink je Ketel One, dan heb je inhoud.
Posh hotspot
De Creative Talks vinden plaats in sketch, een hotspot die zichzelf als ‘lieu’ betitelt en als destination place for food, art and music. Het zit middenin de posh winkelwijk in Londen. De gesprekken vinden plaats in de intieme The sketch Parlour – ingericht in Louis XV-stijl.
De Creative Talks bestaan uit een reeks conversaties tussen twee creatievelingen uit de ontwerpindustrie. Elke spreker is zorgvuldig geselecteerd en die spreker mag zelf een gesprekspartner kiezen. Beiden zijn altijd mensen die ‘hun leven aan hun passie wijden’. Het duo gaat onvoorbereid met elkaar in dialoog onder het oog van het publiek, wat op z’n minst een intrigerende talkshow oplevert. Voor een klein inzicht in de setting, zie dit korte videofragment. De sessies zijn gratis toegankelijk, maar – let op – de ‘best dressed’ krijgen voorrang. Even bij de flagship store van overbuurvrouw Vivienne Westwood langs dus.
“Ketel One omarmt vakmanschap, ambacht, creativiteit en passies. De Creative Talks zijn een kans voor gasten om een kijkje te nemen in het brein van briljante creatieven”, aldus Alexandra Irving-Smyth van Bacchus PR over het idee.
Inhoud + merk = branded content
Als je je merk op deze manier verbindt met inhoud, maak je ‘branded content’.
Deze branded content-aanpak van Ketel 1 creëert geheel nieuwe content (de Talks), waarmee het product en merk meer inhoud en standing krijgt.
In het kader van ‘haal nog meer uit je content’ en dus je investering, zou je de Creative Talks kunnen opnemen en presenteren als een wervelende internettalkshow. Organiseer voorts met de designers die deelnemen een spraakmakende expositie, challenge of happening. Dan claim je nog meer (en bestendiger) de positie die je met je product of merk wilt innemen.
“Momenteel is dit een initiatief tussen sketch en Ketel One en zijn er geen plannen om ermee te gaan toeren, maar je weet nooit wat de toekomst brengt!”, zegt Alexandra van Bacchus PR.