Storytelling, hoe simpel maar glorierijk kun je verhalen teweegbrengen? Supermarkt Albert Heijn weet het: deel zaadjes onder de naam ‘moestuintje’ uit bij de kassa. En op dat moment beginnen de verhalen vanzelf.
- Op sociale media wordt door vaders en moeders gevraagd om de ontbrekende ‘tuintjes’, opa’s oma’s en buren verzamelen mee. En volgen natuurlijk de vorderingen van de moestuinierders op de voet.
- Op scholen worden tuintjes verzameld voor het moestuinproject, daarvoor staan in de supermarkt zelfs verzamelstations waar je je teveel aan moestuintjes in kunt doneren.
- Facebook en Instagram staan vol met foto’s (zoek op #ahmoestuintje en je bent al gauw een uurtje zoet) van de bruine plantenbakjes.
- Momenteel poppen overal in het land groene scheutjes op. Iedereen deelt zijn lief en leed van wel/niet ontkiemende zaden, er zijn competities gaande tussen het ene en andere kind, tussen buren, en ik hoorde van een moeder dat haar zoons al een marktkraam in gedachten hebben om straks de – uiteraard riante – opbrengst te gaan verhandelen: er komen dromen en ondernemersplannen op gang!
- De scheutjes worden straks plantjes, gaan naar buiten. Dan zijn er twee mogelijkheden voor verhalen. Het fortuinlijke scenario: ze groeien uit en bieden ons heerlijke groentes, waar we triomfen mee vieren, recepten van gaan delen en onze spaarpot mee vullen door ze te verkopen. Het doemscenario: de planten worden meedogenloos opgepeuzeld door slakken en ander gedierte, of aangevreten door schimmels, of ze verschrompelen door slechte grond, onachtzaamheid of te veel schaduw. Aangezien vorig jaar bij de eerste editie dit soort verhalen iets te vaak de boventoon voerden, heeft Albert Heijn daar wat op gevonden.
Moestuintje met eigen journaal
Officiële partner IVN Nederland brengt nu als ‘educatiepartner’ een moestuinjournaal dat je 16 weken lang op o.a. Facebook kunt volgen, om zo succesvol mogelijk te tuinieren. En voor de zekerheid zit ook op ah.nl/community iedere dag een moestuinexpert klaar om vragen te beantwoorden en tips te geven over zaaien, bodemdiertjes, verspenen, water geven, etc. Je kunt natuurlijk op een website meer info vinden, plus je abonneren op een nieuwsbrief.
Maar ook anderen haken in op het AH-moestuingekte. Er zijn Instagram- en Facebook-accounts van uiteenlopende specialisten die je ook allerlei tips geven – zelfs op het gebied van styling.
Treffende marketing en branding door storytelling
Albert Heijn heeft hiermee voor het tweede jaar op rij een treffende marketing- en brandingformule in uitvoering gebracht. Met storytelling als verrassend simpele succesformule. Het moestuintje gaat over het echte leven en het idee is voor iedereen begrijpelijk en uitvoerbaar. Daardoor snappen mensen het verhaal dat Albert Heijn wil vertellen over zijn producten en visie. Maar het gaat verder dan dat: AH zorgt dat mensen wat meemaken en echt wat te vertellen hebben aan elkaar.
Zo blijf je plakken op het netvlies van je klanten en zelfs van je niet-klanten.