Het Cross Media Café over Media Experiences van Immovator van donderdag 14 april had als thema ‘het gebruik van media in ruimtes’. Ik ging erheen voor de Virtual Reality Cinema. En kreeg een beetje de kriebels.
Ik zit op een draaistoel met een enorm apparaat voor mijn gezicht. Dat ding noemen ze een ‘bril’, maar is zo groot en zwaar als een broodrooster; het hangt dan ook met stevige banden aan mijn hoofd. Ik kijk door wat beduimelde glazen naar een virtual-realityshow: allerlei fragmenten in ‘360 graden-film’. Vandaar ook die draaistoel. Daarop kan ik flexibel meebewegen. Wat weer duizelig maakt, als je dat te enthousiast doet.
Het begint met een nogal suf tekenfilmpje dat voor mijn gevoel het ‘virtual-reality-idee’ niet lekker inkopt.
Wel bijzonder is de scene waarin ik tegenover levensechte olifanten sta en een optater krijg van een slurf. Extra virtual reality zou zijn: dat ik dat ook voel. Zoiets gaat vast nog worden ingebouwd tezijnertijd. En dan natuurlijk ook: dat ik de Afrikaanse savanne en de olifantengeur ruik.
Een echt geinige ervaring is het vliegen door een schilderij van de surrealist Dalí. Daar mis ik dan weer enige zelfcontrole over de knoppen, want ik had zélf willen sturen door dat bizarre landschap.
Virtual reality is nog kinderschoenenwerk
Al met al: goed om eens mee te maken. Je ziet de potentie. Je ziet wat er komen gaat. Je ziet dat dit nog het kinderschoenenwerk is. Een veel te zwaar apparaat op je kop, nog niet helemaal scherp. Een soort Google Streetview door de viewmaster. Maar wat je vooral ziet, is wat gaat komen: iets wat fantastische ervaringen kan teweegbrengen, wat mensen iets kan leren ervaren. Maar wat ik ook ervoer – en dat heb ik tot nu te nog niet zo sterk gevoeld bij nieuwe technologie – dat het ook wat vreselijk engs heeft. Zitten we straks thuis alleen nog op een stoel een door anderen bedacht leven te leiden? Terwijl je dan niet meer ziet wat er écht om jouzelf heen gebeurt? Ik bedenk allerlei nare toepassingen en denk aan oude voorspellende films…
Lachen!
Later die middag toont een spreker een filmpje, waarin mensen eind jaren negentig worden geïnterviewd over de mobiele telefoon. We lachen allemaal hard. Wat die mensen zeggen, vinden wij nu vreselijk grappig. Misschien lachen mensen over 10 jaar ook wel over mijn angst.
Het wordt al toegepast
De assistente van de Virtual Reality Cinema zegt dat VR in de zorg al wordt toegepast. Zo leren autistische kinderen er gezichtsuitdrukkingen mee herkennen en ernaar te handelen, en kunnen kinderen in een ziekenhuis even thuis rondlopen en mee aan de eettafel aanschuiven. In een latere presentatie zie ik een game voor Lego, waarin kinderen met een nepzwaard en schild kunnen vechten. Ook toont een fotograaf de mogelijkheid rond te dwalen door een foto-expositie. Uiteraard liggen er op marketing- en verkoopgebied enorme kansen. Volgens Jennis Jongerius van &Samhoud Media, die de Virtual Reality Cinema hierheen bracht, is uit onderzoek gebleken dat mensen na het zien van een filmpje 30% meer actiebereidheid tonen (lees: iets kopen) en na een VR-filmpje stijgt dat tot bijna 60%.
Zittend in een zaal, kijkend naar vooral presenterende mannen met powerpoints, kan ik me voorstellen dat ook seminars en presentaties veel boeiender kunnen worden met virtual reality. Ik krijg ook wel kriebels zelf een bijzondere toepassing te gaan bedenken met VR.
Wat wordt de killer toepassing? Wanneer gaat VR doorbreken? Volgens Samuel Snider-Held en Chris Byrne van Mediamonks: zodra VR echt goed op onze smartphone getoond kan worden. Dan zal het in alle industrieën een toepassing vinden.
En dat is een kwestie van een jaar, hooguit.
En ondertussen ga je naar Bobbejaanland voor de allernieuwste attractie met VR: Mount Mara. “Door middel van de Samsung Gear VR-bril beland je plots te midden van de vulkaan en is de jagende vlammenzee ontzettend realistisch. Door het gebruik van de allernieuwste technieken komen de gevaren echt tot leven en stijgt de spanning tot een hoogtepunt!”
Meer zien en lezen over virtual reality
- Video: kijk hoe het zo’n beetje werkt:
2. Blog: op Contently over de do’s en don’st in dit stadium en op Nu.nl over hoe VR door Samsung wordt ingezet om kinderen in slaap te sussen.
3. Onderzoek: ‘Virtual Reality en 360° breekt dit jaar door’. Meer dan de helft van 200 Nederlandse reclame- en mediabureaus wil nog dit jaar virtual reality wil gaan inzetten voor klanten. Aldus het VR/360°-video-onderzoek van Richard Otto (Mobile Marketing NL) in opdracht van innovatiebureau CapitolaVR. “Virtual reality is als marketingtoepassing nog nauwelijks ontgonnen terrein al gaan de ontwikkelingen op gebied van content, software en hardware razendsnel”, aldus het persbericht. De whitepaper is hier gratis te downloaden.