Gedurende de afgelopen maanden spotte ik allerlei ontwikkelingen op het gebied van content, die laten zien wat in 2016 gemeengoed zal zijn. Hier mijn 6 contenttrends om je koers mee te bepalen.
Ik deed begin dit jaar al enkele voorspellingen op het gebied van content en vind ze nog steeds van kracht. De volgende trends baseer ik op wat ik in de loop van het jaar uitprobeerde of tegenkwam in de praktijk.
Trend 1: Creatief papier
Ik zag dat papier wel blijft, maar dat printproducten alleen toekomst hebben in creatieve nicheproducten, voor speciale gelegenheden – of in combinatie met nieuwe technologie.
Trend 2: Glamourous beeld en stunning design
Instagram kwam dit jaar nog verder op, in november bereikte het medium 400 miljoen gebruikers wereldwijd. En met Instagram is een nieuwe visie op content geïntroduceerd. Zoals het gebruik van stijlvol,glamourous beeld. Of op z’n minst: betekenisvol. Te donkere, onscherpe en oninteressante plaatjes wordt gewoonweg niet gewaardeerd door de gebruikers. Er zijn Instagram-‘meesters’ die zelfs voorschrijven alleen bepaalde kleuren en vormen te gebruiken, voor een eensluidende stijl.
Microsoft kwam met de tool Sway, waarmee je in een mum een online magazine tevoorschijn tovert, of: een tijdelijke website, presentatie of brochure. Geheel geënt op beeld. En graag mooi beeld. Het is een vervolg op Powerpoint, waar voor mijn gevoel ook een kleine ‘styling revolutie’ gaande is: ook in een ‘ppt’ moet je tegenwoordig gesoigneerd (in een eigen huisstijl) voor de dag komen. Ik hoorde laatst tijdens een presentatie besmuikt gehoon in de zaal over de amateuristische sheets van betreffende spreker. Dat doet afbreuk aan je imago en je verhaal.
Ook gezien dit jaar: zowel Facebook en Google waagden zich aan een ogenschijnlijk kleine, maar toch revolutionaire modernisering van hun logo.
Dat betekent wat. Namelijk: je content en online presentaties moeten aantrekkelijk en eigentijds ogen. Omdat het nu ook kan.
Dus: in 2016 hebben veel websites een facelift nodig. Internet is stylish geworden, het zelf bouwen van een site is prijzenswaardig en knap, maar joh, laat er toch ook eens een vormgever naar kijken. Je kunt anno 2016 niet meer wegkomen met een geknutselde look, ook niet als ZZP’er. En de vormgeving van sites is onderhevig aan trends. Dus zul je elke twee tot drie jaar (ja het gaat gewoon rap) je site moeten bekijken: voldoet deze nog aan de huidige eisen? Hoe zien de sites van je concurrenten of on je branche er inmiddels uit?
Trend 3: Niche-niche-niche
Een andere ontwikkeling die Instagram naar boven bracht: niche-content voor heel specifieke liefhebbers en fans. De Scandinavisch-interieurstylers, raw foodies, DIY mamas, aquarellisten of urban gardeners in elke uithoek op onze aardbol, ze vinden elkaar op Instagram. Het mooie van sociale media is dat gebruikers zelf gaandeweg bepalen hoe een medium wordt toegepast. Instagram is zodoende van ‘hashtag only’ langzaam naar kleine stukjes tekst gegroeid, blogs te noemen. Je kunt je Insta-bloggende peers vinden via hashtags in verschillende talen.
Deze ontwikkeling betekent dat je prima een extreem specifiek onderwerp uit je eigen vakgebied als onderwerp voor je blog kunt nemen om je echt te onderscheiden en: op te vallen. Er zijn altijd geïnteresseerden voor te vinden. Zeker als je in het Engels of een andere wereldtaal publiceert.
Trend 4: Zakelijk bloggen
Wat leidt tot de vierde trend. Linkedin nam een revanche op Facebook. Het zakelijk contactmedium verraste door de timeline sneller en actueler weer te geven en: een blogfunctie toe te voegen. Die kan ik iedereen aanraden voor wat meer exposure binnen en buiten je contactenkring. De blogs van mijn eigen website plaats ik er vaak door. Daarmee doe ik nieuwe contacten en volgers op. En mijn netwerk ziet waar ik mee bezig ben. Ik heb er overigens echt business mee binnengehaald.
Trend 5: Andermans info delen, met opgaaf van reden
Een wat stugge term die z’n opmars deed in 2015: curated content. Simpel uitgelegd: door een kenner ‘goed’ bevonden informatie. Blendle doet het, Flipboard doet het, Linda doet het: filmpjes en artikelen van anderen beoordelen als interessant voor hun doelgroep en vervolgens herplaatsen in een bepaalde context.
Dat kan dus iedereen doen op zijn eigen vakgebied.
Daarbij opgemerkt: het is UIT om klakkeloos een blog, post of tweet van iemand te delen, omdat je de afzender en de blogtitel aardig vindt. Het is IN om de moeite te nemen die informatie echt te lezen of bekijken, er wat van te vinden en dat vervolgens – als het nog steeds de moeite waard blijkt – te delen, in een nieuwe samenhang. Bijvoorbeeld: ‘De drie interessantste blogs die ik afgelopen maand las over ondernemen’ of op z’n minst ‘Inderdaad!’ als je een tweet retweet.
Er is voorspeld dat binnenkort iedereen 16 bronnen volgt waar hij of zij z’n content van betrekt in die tsunami van informatie. Zorg dat je op jouw vakgebied een van die ‘curatoren’ bent voor jouw eigen niche-doelgroep.
Trend 6: Video met je smartphone
En tenslotte een mooie ontwikkeling: de vele apps die het mogelijk maken om nog beter zelf video te maken met je smartphone. Instagram kwam met de losse apps Boomerang en Hyperlapse en de eigen videofunctie van 15 seconden. Ondanks dat I-movie voor mij altijd nog het beste editing programma is (hoewel Windows Movie Maker op de PC soortgelijke functies heeft), zat ik met mijn Android-Samsung te wachten op een soortgelijke tool. Die is er helaas nog steeds niet echt helemaal, maar sinds eind november is Adobe Premiere geïntroduceerd en die app is heel makkelijk in de bediening en maakt het video editen op je Android-telefoon een stuk simpeler.
In 2016 zullen we dus echt aan de video moeten. En ja… het is best even eng om een filmpje te (laten) maken, want waar begin je en wat zeg je? Maar als je de smaak te pakken hebt en een eigen vorm vindt die je goed ligt, dan gaat dat best.