Hoe kun je je doelgroep blijvend interesseren voor je blog of site?

Ik liet me inspireren door het boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’ uit 1996 van tijdschriftmaker Rob van Vuure (o.a. Viva, Libelle, Nieuwe Revu), zie mijn eerdere blogartikel.

Inmiddels is er een heleboel veranderd met de komst van internet, maar wat nog steeds geldt, zijn de volgende ideeën om de aandacht van je lezerspubliek vast te houden:

Blijf verrassen

  • Doe af en toe een aanbieding die aantrekkelijk oogt voor de gehele doelgroep. Ook als mensen er geen gebruik van maken. Het gaat om het GEVOEL dat deze aanbieding teweegbrengt (“Gut, wat leuk dat ze dat ook doen. Als ik de volgende keer tijd/budget hebt, doe ik mee!”). Het gaat er niet om dat ze boeken.
  • Serveer eenmalig een heel ander type content. In 2015: een video, instructie, nieuw Pinterestboard, e-book. Bijvoorbeeld als er eens wat nieuws te vieren is, een jubileum of een duizendste volger, of een nieuwe dienst.
  • Organiseer een evenement(je) zoals een lezing, workshop, dansavond, borrel, lunch, masterclass, wandeling, meet-up, chatsessie.

 Vroeger en nu: Bladenmakerstips uit 1996 vertaald naar Contenttips voor 2015:

  • Tip uit 1996: Geef eens wat extra’s weg. Bij tijdschriften zitten soms cadeautjes als een mode-kammetje, mini-oorbellen of een soiree-sjaal (let op: volgens Rob van Vuure moet je dat schrijven met dit soort voorvoegsels, want dan betreft het niet zomaar een kammetje/oorbel/sjaal).
  • Tip voor 2015: Hoe zou je dat nu online aantrekkelijk kunnen invullen? Ja, met een e-book, of entree voor een evenement, film of webinar. Zijn er ook andere verrassingen te bedenken?
  • Tip uit 1996: Bundel je tijdschrift met een ander tijdschrift en bied dat als ‘pakket’ aan.
  • Tip voor 2015: Bied samen met een ander medium of ondernemer content aan.

Welk extraatje zal ik eens bieden? Suggesties welkom!

 

Meer lezen over lessen van Rob van Vuure: