Een wiki is een vorm om je content in tentoon te spreiden. watMooi is een webshop met dameskleding gebaseerd op ecologische stoffen en verantwoorde productie. De winkel heeft een eigen wiki over duurzaamheid in de mode opgezet. Oprichter Sjoerd Roorda vertelt er meer over.
Waarom zou je informatie in een wiki presenteren? En niet ‘gewoon’ op de website?
“De webshop verkoopt duurzame mode. Dat is gewone mode, maar dan duurzaam gemaakt: met respect voor het milieu en respect voor de mensen die je kleding maken. Wat ons onderscheidt, is het verhaal áchter de kleding. Daarom zijn we steeds op zoek naar goede manieren om die verhalen te vertellen. We weten dat onze klanten het verhaal achter de kleding belangrijk vinden. Maar… ze blijven wel ‘gewoon’ op zoek naar mode. Dus hoe de kleding er uitziet en hoe de modellen vallen, is net zo belangrijk of zelfs belangrijker.
Daarnaast is onze filosofie dat duurzaamheid ‘leuk’ moet zijn om echt iets te veranderen. We willen dus niet als een schoolmeester een verhaal doordrammen. Daarom hebben we besloten om in de webshop vooral te mikken op mooie mode en de verdieping te bieden in een wiki die antwoord geeft op de vragen; waarom is iets duurzaam; waarom is dat belangrijk, et cetera.”
Wat zijn de verdere voordelen van een wiki?
“Een wiki staalt meer onafhankelijkheid uit. We kunnen er objectieve informatie geven. In een wiki kun je veel dieper ingaan op de materie zonder bang te zijn dat je klanten afhoudt van het shoppen. Een wiki is makkelijk te onderhouden door verschillende mensen. We hebben voor sommige pagina’s ook gastredacteuren gebruikt. De diepte van de informatie maakt het aantrekkelijke content voor Google, zodat we goed worden gevonden.
Hoe bepaalden jullie de inhoud?
“We maakten een plan op basis van drie uitgangspunten. Wat maakt de kleding uit de webshop bijzonder en waarover kunnen we dus een verhaal vertellen? Waarover krijgen we de meeste vragen van klanten? En: wat zijn de huidige trends, oftewel: waar wordt momenteel veel over geschreven.
Het is erg verleidelijk om her en der informatie te verzamelen en die te knippen en plakken in je eigen wiki. Dat levert snel veel content, maar ook content die saai is en weinig toevoegt. Wij denken dat we beter minder content kunnen hebben die goed is gecontroleerd en gelinkt is aan watMooi.”
Werken jullie samen met andere partijen voor het onderhouden van de content?
“Bij de start hebben we een aantal stakeholders uitgenodigd om hun informatie te controleren en aan te vullen. Maar er was bij hen weinig animo om dat zelf aan te passen of te onderhouden. Daarvoor is het ongetwijfeld een nadeel dat onze wiki van een commerciële partij is. Omdat we een semi-gesloten wiki hebben, is het onderhoud een behoorlijke klus die we zelf moeten klaren. Een tot twee keer per maand doen we een update. Verder sturen we jaarlijks de belangrijkste partijen een e-mail met de vraag of ze hun informatie willen controleren.”
Hoe commercieel kun je als bedrijf met een wiki omgaan?
“We proberen in de teksten de koppeling te leggen met de keuzes die watMooi maakt, bijvoorbeeld bij het selecteren van nieuwe merken. Uitdaging voor ons is de balans te vinden tussen informeren en verkopen. We proberen in artikelen bezoekers te verleiden om onze producten te bekijken. We zijn daar wel zo duidelijk mogelijk is; links naar de webshop zijn anders vormgegeven en duidelijk herkenbaar.”
Hoe breng je bezoekers naar de wiki?
“Via Google, vanuit de webshop en via links vanuit andere artikelen/blogs.”
Wat heeft de wiki gebracht?
“Ten eerste bezoekers; de wiki is goed voor zo’n 9% van de bezoekers op de webshop; grotendeels nieuwe. De conversie – het aantal bezoekers dat overgaat tot aanschaf van een artikel – is laag. Maar ten tweede scoren we op tevreden klanten; we krijgen in ons klantenonderzoek regelmatig te horen dat zij de achtergrondinformatie waarderen.Verder levert het ons contacten met journalisten en bloggers. Mensen die op zoek zijn naar informatie over duurzame mode komen snel bij watMooi terecht. Dat levert ons interessante contacten en free publicity. Daarnaast is het een aanvulling op onze klantenservice; we verwijzen klanten met vragen regelmatig naar onze wiki. Bijvoorbeeld voor vragen over materialen.“
Welke software gebruiken jullie?
“MediaWiki, de open source-software van de Wiki Foundation. We hosten ‘m op onze eigen servers.”