Goed bezig, dat Instagram. Deze week passeerde hun teller de 400 miljoen gebruikers. Maar waarom is dat medium zo populair? Om dat uit te leggen, hebben wij een workshop ontwikkeld. In dit artikel een overzicht van 8 praktijkvoorbeelden ter inspiratie.
Instagram is bedoeld om beeld te delen, vergezeld van een korte tekst. Maak een foto met je smartphone, kies een kleurfilter en deel het op je Instagram-profiel. Gebruik hasthags (#) of tags (@) om volgers te trekken. Like beelden van anderen. Plaats eens een aanbieding. Laat via andere media weten dat je ook op Instagram te vinden bent.
Instagram is geschikt voor bijvooorbeeld:
Gebruik 1: Campagnemiddel
Gap lancceerde in 2015 een lentecampagne op Instagram. Het modemerk had een nieuewe spijkerbroek te verkopen en koos daarvoor ook dit medium uit. Ze lieten twaalf liefdesverhaaltjes zien, in micro-afleveringen van 15 seconden, die samen een grotere love story van een prille date vormen en volgers helemaal het ‘lentegevoel’ moeten geven.
De hasthags #APerfectFit en #SpringisWeird zijn door Gap geïntroduceerd om de campagnebeelden en spijkerbroeken op meer platformen te pluggen.
Gebruik 2: Behind the scenes
Laat zien waar je mee bezig bent, zoals: onderweg naar de beurs, bezig met een vergadering, feestje, activiteit, workshop, open dag, beurspresentatie, modeshow.
Gebruik 3: Niche-interesses zoeken
In het zondagmiddagdrukke Rijksmuseum, viel mijn oog op een egel. Hij zat verscholen achter Eva’s mollige kuit, op een schilderij uit 1592 van Cornelis Cornelisz van Haarlem (1562-1638), getiteld ‘De zondeval’. De schilder beeldde Adam en Eva bij de boom der verboden vruchten in het paradijs uit, omringd door talloze dieren, waaronder dus: de egel, met zijn olijke snuit. Ik maakte een foto en slingerde die op Instagram de wereld in, met de hashtag #hedgehog (Engels voor egel).
Nu ben ik in elk op de hoogte geraakt van een enthousiaste ‘hedgehog community’. De foto is geliked door egels zelf! Zoals turbo_thehedgehog en matilda_the_hedgie. En er bestaat een hedgehogfanpage, en een hedgehog-website. Zo zie je maar weer: over alle onderwerpen is wat te melden aan de wereld, en met al die onderwerpen maak je weer vrienden.
Gebruik 4: Artistieke marketing
Instagram bracht mij aan het huilen…
Maar… Dat waren tranen van oprechte verwondering. Tranen die opwelden in mijn ooghoeken (ja echt!) omdat een kunstenares in Berlijn een Instagramfoto van mij in een tekening had gevat.
Ik was aangenaam ontdaan! Wat een ongelooflijk gebaar: ik maakte in de ochtend een foto van een distel en zij nam de moeite er ’s middags een miniatuurtje van 25 x 25 millimeter van te tekenen, er een mooie tekst bij te plaatsen en mij te bedanken, door me te taggen.
I was flattered and flabbergasted. Om het in treffend Engels te zeggen.
Kasia Haldas missie is “to create unique work that speaks directly to you.” Met haar minitekening van mijn distel, heeft ze haar missie absoluut bereikt.
Maar ze heeft ook haar talenten slim ingezet als marketingmiddel en het sociale Instagram als beeldmedium goed begrepen.
Voor Kasia is Instagram een slimme plek om anderen te tonen wat ze kan. Ik bedoel maar: ik heb haar tekening aan anderen laten zien die dag, ik ben haar gaan volgen op Instagram, ik heb op haar site gekeken, ben in haar Etsy-shop gaan neuzen en ik schrijf nu een blog over haar. Die ik vervolgens weer ga delen.
Gebruik 5: Plaatjeswoordenboek
Het is er niet voor bedacht, maar Instagram is uitstekend geschikt voor het leren van je talen. Ten eerste leer ik nu over plantennamen en de vertaling daarvan in het latijn en Engels. Maar inmiddels weet ik dat als ik nog de Duitse, Franse en Spaanse vertaling bij mijn foto zet met een hashtag, ik meer likes en volgers krijg.
En daar gebruik ik niet altijd meer een vertaalprogramma voor. Ik tik bij de zoekfunctie van Instagram zelf #distel of het latijnse #cirsium in, en ik zie tientallen distelfoto’s. Ik klik op een foto en zie daar de vertalingen bij staan. Die neem ik over.
Dat is dus ook geweldig als je in het buitenland verblijft. Ben je in Frankrijk of Spanje en zoek je in de supermarkt naar aardbeienjam? Pak je telefoon. Tik #aardbeienjam in bij de zoekfunctie van Instagram en toon de plaatjes aan de vakkenvuller.
Dus… dat papieren woordenboek kan nu ook weg.
Gebruik 6: Toeristische inspiratie vooraf/achteraf
Doen begin april: naar de bollenstreek gaan! Die is dan op z’n mooist. Banen rood, roze, lila, geel, wit; duizenden tulpen bloeien rij na rij. En overal in die velden staan mensen uit de hele wereld elkaar en zichzelf te fotograferen. Thuis op de bank kun je hun resultaten zien, een heimelijk genoegen: #keukenhof intikken op Instagram en de leukste, grappigste plaatjes liken.
Op deze manier kun je Instagram ook vooraf inzetten om te kijken waar je in een stad of regio heen kunt gaan, zoek op de hasthags naar #Alkmaar of #DenHaag of #Ibiza en je krijgt een beeld en als je even verder zoekt, stuit je op gespecialiseerde accounts waar je beter op je interessegebied kunt vinden waar je moet wezen.
Gebruik 7: Nieuws volgen
Dat Instagram ook als journalistiek medium geschikt is, bewijst David Guttenfelder, die daarmee zelfs Noord-Korea in beeld brengt, zie daarvoor de website van deze Instagram-reporter. Op deze webpagina vind je 14 Instagram-fotojournalisten die je ogen openen.
Gebruik 8: Wedstrijd
Vraag volgers wat te doen en beloon ze.