Hoofdsteden in den vreemde zijn altijd een bron van inspiratie op het gebied van informatie, omdat je als reiziger en bezoeker voortdurend met content wordt geconfronteerd. In de bus, de metro, tijdens een wandeling, in een boekwinkel op het station. Vijf content-trends in Londen gespot:

   content-trend kleurboeken  1. Geef kleur aan… alles

In de boekhandel op Victoria Station staat een display bomvol kleurboeken. We kennen de rage van het kleuren voor volwassenen ook in Nederland. Met name bloempatronen en mandalas zijn favoriet. Op een gegeven moment raak je daar wellicht op uitgekeken, dus de boeken-marketeers hebben even doorgedacht.

Je kunt nu een kleurboek kopen met afbeeldingen uit/van onder meer:

  • Harry Potter
  • schilderijen van Hollandse meesters
  • beroemde Britse bezienswaardigheden
  • Gullivers Reizen
  • Candy Crush.

En ja, er rolt nu vast ook een Pokémon-kleurboek vers van de pers.

Ideetje om zelf een kleurboek uit te brengen?

content-trend sculptural storytelling2. Sculptural storytelling

Hoe vaak loop je niet door een stad, zie je een beeld staan en heb je geen idee wie het voorstelt?

Bij enkele sculpturen in Londen is direct een link op te zoeken, die je brengt naar een app waarbij in dit geval Thomas Coram je belt (echt!) en over zichzelf vertelt via een podcast.

Zoek op je smartphone speak2.co/ en tik na de slash een woord in (Google geeft hints) dan kun je meer podcasts vinden van beelden en voorwerpen die over zichzelf vertellen, tot aan een dinoskelet aan toe: speak2.co/t-rex

Voor alle vertellende sculpturen en een overzichtskaart: zie deze site.

Waarom niet je eigen kantoor voorzien van een podcast-story?

3. Retro-adverteren op rijm

Retro: een advertentie op rijm, bij een getekende plaat. Lijkt 100 jaar geleden te zijn gemaakt. De Mayor of London komt ermee weg in een nieuwe campagne:

content-trend retro

4. Stop maandelijks wat in een doos

We kennen de groentebox en het bloemenabonnement. Nu is er ook: de schoonheidsdoos, voor luxe beautyproducten. Al een miljoen ontvangers over de hele wereld, aldus de poster in het metrostation.

content-trend doos

Wat heb jij om in een doos te stoppen en in een abonnementsvorm te verstrekken?

5. De aloude kranten-annonce exploiteren

De heerlijkste rubriek, die je als eerste wilt lezen, zijn de oproepjes, bedankjes en andere annonces. Waarom? Menselijk drama, liefde, het leven! Storytelling!

Twee hele krantenpagina’s zijn ermee gevuld. De dagelijkse metrokrant blijkt nog altijd een actieve functie te vervullen: met deze rubriek mensen bij elkaar brengen. Hebben internet of sociale media deze communicatiestroom dus nog niet helemaal weten over te nemen?

kranten oproepjes (3) klein content-trend krant