Made by Jack
Made by Jack is per 1 januari de nieuwe naam van TMP&Co, een bureau voor arbeidsmarktcommunicatie. Ik werk momenteel aan twee projecten voor dit bureau, waar contentmarketing een groot onderdeel van uitmaakt, voor klanten Brunel en ActiZ. In februari en maart kan ik laten zien waar dat toe leidt.
KPMG: interne communicatie
Via Proof Reputation werkte ik van augustus t/m november 2014 als interim interne communicatiemanager voor het verandertraject True Blue van KPMG in Amstelveen, een internationale accountants- en adviesorganisatie. De afgelopen maanden heeft KPMG flink onder vuur gelegen. Topman Jan Hommen (voormalig ING Bank en Philips) gaat er nu op korte termijn een bedrijf van maken waarin zowel de medewerkers als externe stakeholders weer vertrouwen hebben. Een aantal werkgroepen zorgt dat de cruciale thema’s daarvoor in een ‘snelkookperiode’ worden aangepakt. Ik adviseerde en ondersteunde in de communicatie daarover als interne communicatiemanager (interim). Inmiddels ben ik begonnen aan de interne communicatie over het kwaliteitsverbeterprogramma Quality Audit; iedereen meenemen in een ingewikkeld maar noodzakelijk traject.
Weleda: contentmarketingplan
Ik heb een contentmarketingplan voor cosmeticabedrijf Weleda opgeleverd in opdracht van communicatie- en pr-bureau Branding a Better World – dat alleen voor klanten werkt die de wereld willen verbeteren. Voor contentmarketingvraagstukken van hun klanten schuif ik sinds zomer 2014 aan voor het uitwerken van een passende strategie en het adviseren over of verder uitwerken van daaruit voortvloeiende middelen.
Associate bij Proof Reputation
Sinds dit voorjaar ben ik associate bij Proof Reputation in Amsterdam. Dat betekent dat ik als editorial consultant aansluit bij projecten voor Proofs opdrachtgevers. Proof staat voor consultancy, concept en creatie voor in- en externe doelgroepen. Samen met haar opdrachtgevers streeft het bureau naar ‘excellente communicatie’. “Dat schept verplichtingen. Bijvoorbeeld om altijd voorop te lopen”, formuleren ze zelf. Proof onderscheidt zich door strategie, concept en uitvoering in de volle breedte aan te bieden. Dat doen ze als netwerkbureau: met een compacte in-huis-kern, aangevuld met een groot netwerk van de beste zzp’ers in het vak. Opdrachtgevers delen een aantal kenmerken: ze omarmen merk- en reputatiedenken, zijn ambitieus en er is vaak wat aan de hand: van fusie tot reorganisatie tot nieuwe visie. Proof is in oktober samengegaan met Flickering Wall, een bedrijf dat sterk is in storytelling en video.
Nu.nl/innovatie-challenge: journalistiek concept
In december 2013/januari 2014 deed ik mee aan NuLab, een challenge waarvoor je innovatieve uitgeefconcepten moest bedenken. Ik eindigde bij de laatste tien deelnemers met een idee over een razendsnel wiki-filmpje van 1 minuut, als achtergrond bij het nieuws, waarmee in de loop der tijd een bibliotheek aan videowiki’s zou ontstaan. Blunk, noemde ik dat idee, op Youtube staat mijn zelf geknutselde prototype dat dit enigszins duidelijk maakt wat ik bedoel.