Felice Olsman van Caeryn Kraamzorg stelde de vraag: “Een ideeënbus, eh… werkt dat nog? En wat is een modern alternatief?”

Zomaar een ideeënbus in de hal, of een digitale variant, levert meestal niks constructiefs op. Misschien klaagt er iemand eens over het menu in de kantine, of over collega’s die het toilet nooit borstelen na gebruik.

Vraag je eerst af: wat voor idee wil je precies ontvangen? Over welk specifiek vraagstuk wil je dat collega’s meedenken? Begin met een goede, duidelijke startvraag over het probleem dat je wilt laten oplossen.

Organiseer dan eens een challenge. Dat is helemaal in zwang. Je kunt zo’n challenge compleet virtueel organiseren. Zorg voor een interactieve pagina op intranet of gebruik een speciale Facebook-pagina, of een Linkedin-groep o.i.d.

Start de challenge met wat bombarie tijdens een personeelsbijeenkomst, of met een artikel in het personeelsmagazine, of met een oproep in de e-mailnieuwsbrief.

Daag de inzenders uit om hun oplossing op het vraagstuk te pitchen in een filmpje. Misschien moedig je aan dat medewerkers zelfs intern campagne gaan voeren voor hun idee. Laat medewerkers stemmen op ideeën die zijn ingeleverd. Of stel een uitgebalanceerde jury samen. Bedenk een passende beloning voor het beste idee, of de top 3.

Nazorg: koppel duidelijk terug welke ideeën worden opgepakt en hoe. Het is killing als je mensen ideeën laat bedenken en je er vervolgens niets, of veel te laat wat mee doet, of er helemaal niets over laat weten.

Tip: koester de mensen die met ideeën komen, dat zijn medewerkers die willen/kunnen meedenken en bereid zijn de organisatie te verbeteren, en/of over een praktische instelling en/of een heleboel creativiteit beschikken. Je zou hen kunnen inzetten in een denktank of de volgende challenge kunnen laten organiseren. Daarmee hou je het ideeën bedenken ook levend, verstevig je de binding tussen werknemers en werkgever en verbetert je organisatie.

Kent u ook een alternatief voor de ideeënbus, laat het me weten

 

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.